torsdag 11 oktober 2012

James, varför gjorde du mig detta, varför släppte du taget? Du vet ju att jag älskar dig!



Det är nu årstiden då allt skall skördas, bland annat våra äpplen. Jag vill inte ta äpplena för tidigt och dessutom har jag haft lite ont om tid på sistone. För några dagar sedan kollade jag och det såg ok ut. Några äpplen låg på marken, men de flesta satt kvar i trädet.

Igår när jag gick ut för att göra något annat i trädgården, såg jag att i princip alla James Grieve-äpplen hade trillat av! De är så goda och i vårt garage håller de sig längre än de ”ska”, när de är i prima skick alltså. I år får vi använda dem fort!

Bilden är inte "rätt". Det var för mörkt att ta en bild igår, så jag tog den i morse istället. Då hade jag redan plockat upp de flesta trilläpplena, men det är ju alltid lite roligare med en bild…

I helgen skall vi rädda Aroma, Eldrött Duväpple och Belle Rouge de Booskoop. 

Belle skall inte kunna bo hos oss, men det gör hon. Hon är en kämpe! För några år sedan välte hela trädet. Vi ville inte offra Belle utan kamp, så vi reste henne igen, stöttade henne med ett kraftigt rör och beskar henne rejält. Det fungerade!

Man skall inte ge upp förrän man verkligen är slagen!

4 kommentarer:

  1. Har ni inte haft kallt ännu? Eller sitter de kvar trots minusgrader? Vi har haft nätter med ca 5 minusgrader och nollan på dagen. Känner att jag inte kan tillräckligt om äpplen, men det ska planteras nya träd på gården så snart jag får tid, vilket år som helst...

    SvaraRadera

  2. Jo, visst har vi haft kallt, som mest -6º. Duväpplen sitter kvar fast det har varit frost, men jag brukar plocka mina äpplen innan frosten. Oftast plockar jag i oktober, då de flesta äpplen är lagom att plocka. James är ju inte ett hållbart äpple och trillar ganska lätt, men det är ett gott och frikostigt äpple, som dessutom ger skörd efter ganska få år.

    Jag skulle nog råda dig att prioritera att plantera fruktträd! Det bör ligga högt upp i prioriteringslistan, ganska snart efter att få taken täta ;-). Det tar bara ett par dagar att välja och plantera fruktträden, men det tar flera år innan de börjar ge bra skörd.

    När jag skulle välja träd till landet, så gjorde jag en excellista med en massa äppelsorter och deras egenskaper. Jag hittade info någonstans och kompletterade med några nya sorter. Det gick inte att lägga ut den på hemsidan som jag hade tänkt, men jag skickar den gärna till dig om du vill.

    SvaraRadera
  3. Du får gärna skicka dokumentet till mig! ylva.engstrom(snabel-a)gmail.com

    Det jag har tänkt hittills är att jag vill ha vinteräpple, hade ett Ribston, men det blev tyvärr helt förstört av harar när vi fick mycket snö i november ett år (mer än 50 cm). Sedan vill jag ha ett "Fredrik" och ett "Alice" eftersom mina barn heter det. Till detta måste man väl ha några till för att få till pollineringen ordentligt.

    Du får gärna ge mig tips!

    Ser förresten att du har murat en rörspis, det har jag också på önskelistan att göra. Har varit på samma kurs som du och undrar som du hur det löses i verkligheten i överdelen av spisen, där kanalerna vänder, går ihop och spjälltaket och allt det där... Men nu vet ju du! ;-)

    SvaraRadera
  4. Eftersom jag är rätt gammal skulle jag inte välja Ribston, den bär frukt sent. Jag satsar på sorter som bär tidigt. Om du har framtiden för dig, så kan du välja andra egenskaper som första prioritet ;-).

    Min andra prioritet är lagringsegenskaper. Jag har gärna tidiga äpplen, men ganska lite. En inympad gren kan kanske vara lagom. Transparente Blanche är ett bra val för sommaräpplen tycker jag; tidig, god och dessutom en bra pollinatör för andra sorter. Kan ibland bli glasäpple och är då ännu godare!

    Varför inte ett träd med fler roliga sorter? En sort som jag har försökt ympa in, men som jag ännu inte har lyckats med är Gyllene Kitajka. Det är tydligen ett riktigt godisäpple, så det passar bra om man har barn eller barnbarn!

    Jag tror jag kan rekommendera Siv. Detta äpple finns bara att få från växtmästaren i Osby, men smakar väldigt gott och har tydligen bra lagringsegenskaper. Eldrött duväpple är också bra, kan lagras länge och smakar utmärkt. Ett riktigt juläpple! Jag upptäckte i år att Cox Orange på riktigt svagväxande stam är härdig till zon 3, så jag spontanköpte det - också jättgott och kan lagras. Det är ju under vinterhalvåret, när man inte har annan färsk frukt, som äpplena verkligen är en tillgång. Belle de Boskoop är riktigt hållbart, men kräver lite varmare klimat. Helst zon 1. Jag tror jag har zon 2,5 i min trädgård i stan och Belle mår inte riktigt bra. Hon har fått kräfta, men är, som jag skrivit tidigare, en kämpe! Det äpplet blir aromatiskt och gott framåt februari-mars.

    Det finns så många goda äpplen!

    Det är inte alls svårt att ympa, om man gör klyvympning. Jag lärde det av en gubbe på villamässan för nu rätt många år sedan. Använd vulkaniseringstejp istället för bast och ympvax. Tejpen trillar av av sig själv när ympstället växer.

    Spjälltaket var förresten inte alls särskilt svårt!

    SvaraRadera