söndag 15 maj 2011

Transportbox för långresa med katt

I veckan bär det av söderut i landet. En rundtur till familj och vänner är det tänkt. Det finns en viss "risk" att resultatet av resan blir att vi har fått en ny hittekatt att ta hand om. Här om veckan reste jag i några timmar med en annan katt och märkte hur jobbigt det var för katten. Den saknade både rörelseutrymme och toalett. Kom då att tänka på att jag en gång läst om någon som hade gjort en tvådelad transportbox, så det ville jag ha - för både eget och familjens transportbehov. Korta sträckor kan man ju använda en vanlig transportbox, men för längre resor är den här nog bättre för katten/katterna:


Materialet är 5mm plywood och 20x20 respektive 20x70 mm hyvlade lister, plus lite annat från mitt bra-att-ha-lager. Jag tror det är viktigt att det dels är hyvlat (eller putsat) och dels inte tryckimpregnerat virke. Det första för att pälsen inte skall fastna och det andra för att det skall vara giftfritt. Jag planerar att måla lådan och då kommer jag att måla med linoljefärg - åter för att det skall vara giftfritt. Tittgluggen har ännu inte fått något nät, jag får se vad järnaffären har att erbjuda. Nätet kommer jag troligen att "sy" fast; borra hål och fästa med plastklädd ståltråd.


Så slätt som möjligt; inga utstickande hårda saker som katten kan skada sig på vid en häftig inbromsning, eller värre. Katten placeras i lådan uppifrån, vilket oftast är det lättaste. Locket stängs med excenterlås. Jag planerar att göra en hållare av nät för att placera en avskuren petflaska med vatten i boxen under resan. Nät och petflaska för att det skall ge efter om katten skulle kastas mot dem, se ovan.


Luckan till den "dockade" toalettsektionen löper mellan de stabiliserande breda listerna och en extra plywoodskiva med ursågad öppning. Skivan på utsidan är både limmad och skruvad, som alla de andra hopfogningarna. Jag tror det är nödvändigt att limma när man använder så tunt material som 5mm plywood. Det tunna materialet gör å andra sidan blir lådan blir lättare.



Luckan mellan de två lådorna kan öppnas medan huvudlådan är stängd. Det gör att man först kan ställa huvudlådan med katten i bilen, sedan sanitetslådan och fästa den i huvudlådan i lugn och ro, för att först därefter göra sanitetslådan tillgänglig för katten.

Detaljbild av lucka:

Om huvudlådan skall användas utan dockad sanitetslåda, bör den här luckan låsas på något sätt.


Sanitetslådan har en simplare stängning än huvudlådan - det är ju ingen brådska att stänga den, när man inte behöver hålla en katt på plats. Båda lådornas lock har förstärkts med lister och/eller remsor av plywood. En missnöjd katt kan ju tänkas belasta locken lite extra... Dessutom räknar jag med att eventuellt komma att placera annat bagage ovanpå transportboxarna. Jag har även förstärkt där gångjärn och lås är fästa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar