måndag 23 maj 2011

Ny hittekatt - nygamla problem.

Det blev naturligtvis en ny katt! Pelle Långsvans Pjuskesen är en katt som man genast blir kär i! Han är ca 3 år, tror vi.


Idag var han hos veterinären för "helrenovering". Hälsokoll, kastrering, fästingbrttagning, öronskabbsrensning, vaccinering, avmaskning, tatuering, chipning. Tyvärr var resultatet av dagen nedslående. Pelle har kraftigt blåsljud på hjärtat, blodsocker 27 idag och en knöl/hårdhet i buken. Pelle är en ovanligt vacker och trevlig katt, men hälsobiten är ju inte uppmuntrande. Det känns som onödigt mycket otur att få ytterligare en diabetes-katt...

Veterinären var en virrpotta, troligen semestervikarie för min ordinarie veterinär. Hon gjorde inte som jag sade, dvs kollade hälsan innan vi gick vidare med resten av paketet och när hon försökte ringa mig så hittade hon inte mitt mobilnummer som stod på samma lapp som hemnumret stod på. Så nu står jag med en fixad katt som troligen har allvarliga hälsoproblem. Till på köpet så har jag hunnit fästa mig vid honom - det var som sagt lätt gjort.

I kväll fick han äntligen avmaskningspillerna. Det fixade de inte hos veterinären utan jag skulle köpa tabletterna på apoteket. Hela eftermiddagen har jag försökt locka fram honom från under skåpet i badrummet eller ner från badrumsfönstret. Han ville inte prata med mig. Gubben säger att det hade inte han heller velat göra, om han hade varit katten som blivit av med bollarna...

På senkvällen vill han kela. Då kan man inte lika bra ägna sig åt kattens favoritsysselsättning - att studera världen - så då behagade han komma ner från fönstret. Sedan gick det så lätt att få honom att ta pillerna! Kladdade på lite mjukmat på en hårdmatsbit av en sort som han helgillar och tryckte in tabletterna i den. Så fick han nosa på hårdmaten och han tog allt utan tvekan!

I morgon kanske han får sova i sängen om han vill... fästingrensad och avmaskad katt är välkommen ;-).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar