torsdag 14 april 2011

Rörspis och vv-beredare

Så har jag varit på landet några dagar. Jag började med att inviga rörspisen ordentligt. Det tog 1,5 dygn, dvs 3 eldningar, innan den var genomvarm. Därefter höll den värmen utmärkt under natten. Den var fortfarande varm på morgonen. Huset var dock genomkallt och har inte heller något golv utan bara blindbotten, så det tar tid att få upp värmen. Kom i alla fall upp i 16 grader i stora rummet där röspisen står.

Som ett "litet" mellanprojekt, så håller jag nu på att fixa varmvatten i gamla huset. Har beslutat att flytta vv-beredarens plats från skrubben under trappan till toalettrummet. Det gör det möjligt att installera den nu, innan vi har fått golv på plats i undervåningen. Det var rationellt, trodde jag, att samtidigt flytta vv-beredaren i nya huset. De ser ju likadana ut, så det borde vara möjligt att växla om dem, så att den tid man är utan varmvatten i nya huset blir minimal - det är ju där duschen finns!

Jag byggde ställningen till den nya platsen och gubben flyttade den "vilande" vv-beredaren dit åt mig, när han kom ner igår kväll. (I morse körde han tillbaka till stan för att jobba...) Idag skulle den kopplas in, men icke! Det visar sig att vv-beredaren i nya huset är (kopplad som) 3-fas, medan den i gamla huset är 2-fas. Så de är inte utbytbara. Nu har vi inte varmvatten i något av husen... Hoppas det går smidigt att koppla in vv-beredaren nästa gång vi är på landet. Annars får vi stå i balja och skrubba varandra!!!

1 kommentar: